Header Ads

5 bästa sidorna för gratis foton


Att lägga till foton i ett blogginlägg kan göra stor skillnad för hur intressant och lättläst inlägget känns, men det är inte alltid man själv har den där perfekta bilden. Då är det lätt att vända sig till internet och ladda ner en bild som man vill ha. Enkelt men något som kan få långtgående följder tyvärr.

Bilder har, precis som andra konstverk, en ägare och om du lånar dem utan tillåtelse kan det innebära att du får konsekvenser. Ägaren till bilden be dig betala en avgift för att du använde den eller - om du vägrar - kan du riskera att bli åtalad för att ha stulit bilden. Inte roligt och absolut inte värt det.

Istället kan du gratis, helt lagligt och med fotografens godkännande hämta alla de bilder du behöver från en av de sajter jag räknar upp här nedan. Stora, fina bilder med hög kvalité - inte helt fel, eller hur?!


1. Unsplash

2. Pexels

3. Pixabay

4. Picjumbo

5. Stocksnap


Hittar du inte bilden du söker? Googla "free stock photos" så hittar du fler alternativ som är gratis.

Glöm inte att lägga till bildtaggar så att Google (och därmed läsare) hittar dina bilder och din blogg! Hur du gör kan du läsa om här.

4 comments:

  1. Kanon ...Tack så ❤️-ligt!
    Vissa hade jag men andra inte,om jag "lånar" från andra frågar jag alltid om lov,det är en självklarhet & länkar såklart/Kram

    ReplyDelete
  2. Tack för tipsen! Pixabay har länge varit en rik bildkälla för mig att ösa ur men de andra sajterna var nya bekantskaper. Tills nu! ;) Tummen upp!
    Ha det riktigt bra!

    ReplyDelete
  3. Här har jag Blogger och fina bilder- men appen klarar inte av en enda bild. Hela inlägget hänger sig och går förlorat.. funderar på annan domän då detta visar på väldigt låg kvalitet

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag förstår att du blir frustrerad! Blogger har sina begränsningar, det är en gratis plattform och i och med det får man räkna med att allt kanske inte fungerar som man önskar till hundra procent.
      Kanske du skulle fundera över att gå vidare till Wordpress? Med ett betalt webbhotell kan du ställa lite högre krav på prestandan. Det är min rekommendation i alla fall.

      Delete

-------------------------------
Lämna gärna en hälsning! Har du en bloggfråga är du välkommen att ställa den på vårt forum. På så vis kan fler svara alternativt få hjälp om de har samma problem. Tack!
Du hittar en länk till forumet högst upp till vänster här på Fixabloggen.
-------------------------------