Header Ads

Ladda upp och länka en bild

Det finns många anledningar att man vill lägga upp en bild i bloggens sidebar och länka den vidare. Kanske är det dina egna foton du vill länka till ett album, en banner till en annan blogg som du vill berätta om eller en ren reklambild på en vara vars affär du vill göra reklam för.

Det enklaste sättet att länka en bild på en Blogspot-blogg är att gå till din bloggs Layoutsida, välja att lägga till en Bildgadget där du tycker att den passar och sen välja Bild i listan.



Så här:



När du har gjort det laddar du upp din bild, antingen från din dator (1) eller från en uppladdningssida på nätet(2). Photobucket.com är en, Minus.com är en annan. Det finns många fler!


När du valt bild fyller du i din länk som du vill att dina besökare ska hamna på om de klickar på bilden.
Du kan också lägga till en titel till bilden (gadgetens titel) och om du vill - en bildtext. Kanske vill du skriva att "här hittar du sveriges roligaste scrappare" eller "Mina bästa hundbilder"
Du väljer själv!


Klicka på Spara.

Är du osäker på hur vilken adress du ska länka till? Gå till den sida du vill länka till och kopiera länken som står i din webläsares adressfält. Den kan vara jättelång, men eftersom du länkar en bild kommer dina läsare inte bli avskräckta av länken, de kommer bara att se en bild de kan klicka på.

Visst är det enkelt!

5 comments:

  1. Jättebra instruktion.
    Beem

    ReplyDelete
  2. Glömde ju skriva.......
    tack för instruktionen.

    Beem

    ReplyDelete
  3. Bra & lätt beskrivning som alltid!
    Jag skaffade mig ett konto på Minus.com nu :)

    ReplyDelete
  4. TACKAR så väldigt väldigt mycket, precis vad jag behövde lära mig just nu.

    Är Smartson testpilot för F-Secure Antivirus Mobile och ville ha en sådan där smarstsonlogga som länkade till deras hemsida.
    Skrev till dem om en sådan där bild med länk men dom hade bara bild på själva loggan.

    TACKAR än en gång och som alltid en lättfattlig tutorial även för "icke html-kunniga" som mig.

    Finaste hälsningar,
    Bertil

    ReplyDelete
  5. Snälla någon HJÄLP mig fatta varför jag inte får med någon bildtext eller titel när jag lägger till en gadget. Jag har startat en ny blogg 1 mars och i min gamla fungerade det fint!
    Om någon på "Fixa" tittar in hos mig så förstår ni vad jag menar. Jag kan inte heller ändra i vanliga bloggtexten via Mall-avancerat. Mina ändringar syns inte. Väldigt frustrerande att inte förstå vad jag har gjort för fel. Jag är 67 år och kämpar på med tekniken. TACK på förhand. Maj
    bloggadr http://majberggrensnya.blogspot.com eller Maj's Nya värld

    ReplyDelete

-------------------------------
Lämna gärna en hälsning! Har du en bloggfråga är du välkommen att ställa den på vårt forum. På så vis kan fler svara alternativt få hjälp om de har samma problem. Tack!
Du hittar en länk till forumet högst upp till vänster här på Fixabloggen.
-------------------------------