Header Ads

Byt enkelt bloggens bakgrundsbild

Du kan ge din blogg ett mycket annorlunda utseende genom att lägga in ett foto som bakgrund.

Man kan göra det via Malldesignern, men det kan vara besvärligt att hitta ett lämpligt foto eftersom det skall vara relativt stort, samtidigt som det inte får överstiga 300kb.

Ett enklare och mer flexibelt sätt är att först ladda upp det t.ex. på TinyPic, och sedan lägga in hämtningen direkt i din mall.
Då slipper du kravet på att bilden får vara max 300kb, och du kan välja vilken del av bilden som skall visas, vilket kan göra en bild mycket mer variationsrik.

Eftersom man får byta ut lite i mallen, så bör du först testa detta i din 
testblogg,
så att du inte förstör något i din ordinarie blogg.

Så här gör man:
Har du idag ingen bakgrundsbild, så börjar vi med att lägga in en, via Malldesignern, vilken vi sedan skall byta ut till den slutliga bilden. Ta vad som helst, som är mindre än 300kb.
Har du redan en bakgrundsbild, så kan du hoppa över detta momentet.

Gå till Layout, välj Malldesignern, Bakgrund - klicka på nedåtpilen - Överför bild - Välj fil.
Då öppnas en dialogruta från din dator, där du väljer bild, och klickar på Öppna.
Då visas bilden i ramen. Klicka på Klar.
Klicka sedan på Använd i blogg, uppe till höger, och därefter på Tillbaka till Blogger.
Nu finns bilden som bakgrund på din blogg.
Denna bild skall vi nu byta ut till den slutliga bilden.


Gå till TinyPic, Välj fil (dvs din slutliga bild, från din dator). Dialogrutan öppnas, du väljer bild, och klickar på Öppna.
Tryck sedan på Upload now!
En ruta med konstiga bokstäver öppnas (spamskydd) - du fyller i dem, och klickar igen på Upload now!


Nu finns bilden lagrad hos TinyPic, och en delningsruta med bildadressen visas.
Du skall så småningom använda den understa av dessa adresserna.

Nu går du tillbaks till bloggen, gå till Mall - Redigera HTML - kryssa i rutan "Utöka gränssnittskomponentmallar" - tryck på tangentbordet Ctrl+F, och i rutan som öppnas uppe eller nere på skärmens ena hörna skriver du /* Variable definitions och trycker sedan på enter.
Nu kommer du till det ställe där vi skall byta koden till din slutliga bilds adress.
Det finns nästan överst i mallen, men i framtiden kanske du lägger andra grejor ovanför det, och då är det lättare att hitta dit genom att använda Ctrl+F.


Nu skall du byta ut den tillfälliga bilden som du först lade in, via Malldesignern, mot den slutliga bilden som du laddat upp hos TinyPic.

I slutet av det första stycket under /* Variable definitions, skall bildadressen bytas.
Den skall ligga inom parenteserna ( ).
Adressen är det som kommer efter "url(" - alltså det som ligger inom parentesen.
Var noga med att du hittar den rätta adressen - där finns flera - leta efter den sista parentesen.
Se bilden nedan, som visar hur det ser ut efter att den nya adressen lagts in.
(Bilden visar också, i bakgrunden, hur det såg ut från början, innan du lade in den tillfälliga bilden. Då fanns ingen adress att ersätta - det var därför vi lade in en tillfällig bild via Malldesignern, som då hannade på rätt plats.)


Nu kan du bestämma om bilden skall ligga fast på skärmen, eller rulla med nedåt.
Det reglerar du genom att välja "scroll" eller "fixed" (utan citationstecken).
Var även här noga med att jobba med den sista delen av stycket - scroll eller fixed kan finnas på flera ställen.
Slutligen så kan du ändra vilken del av bilden som skall visas.
Det gör du genom att ändra mellan bottom left-right, center left-right och top left-right osv.
Prova dig fram.
Förhandsgranska innan du sparar.

Just detta att kunna ändra vilken del av bilden som skall visas gör att du kan använda en bra bild många gånger, och med små variationer få den att verka helt annorlunda.
Jag använder t.ex. ofta en bild tagen inne i en bokskog, med solstrålar som strilar genom lövverket.
Det finns mörkare och ljusare partier i bilden, och bara genom att skifta t.ex. center left, till bottom right, så blir det en helt annan bild.
Men det förutsätter förståss att bilden är stor. Jag brukar lägga in bilder som är 2784x1856, kameran är inställd på F3:2 6M.

Bilden hos TinyPic ligger kvar i tre månader (gratis), vill du använda den längre så kan du bli medlem - också gratis, men själv så är jag inte medlem, eftersom jag byter/förändrar bilden ofta, allt efter årstid.
Och du kan, utan att bli medlem, när som helst lägga in en ny bild, som då ligger där i tre månader.

Jag upprepar att du först bör göra detta i din testblogg, 
så att du får grepp om hur det fungerar.

Detta tips fick jag ide´n till från vårt eminenta forum dit du också är välkommen.




Ett inlägg av Rolf,. 

Rolf driver bloggen Näsetvandrarna som är en informationsblogg för vandringssugna personer i och runt Vellinge kommun i Skåne.
Starten av bloggen väckte Rolfs intresse för att själv kunna påverka sin sajt och han lär sig hela tiden nytt inom html och css.









10 comments:

  1. Hej!
    Igår kväll blev det något strul med min fina bakgrund från,The fairy.Bakgrunden blev halv.
    Turligt nog hade ni skit hur man gör bakgrunder.Läste det idag och fixade.visserligen kanske det blevlite fel,men det gör inget eftersom jag skulle ha en klätterros,och det var mitt eget kort.Jag trixade inte med kortets upplösning,eller va ni kallar det.Jag är ny på photoshop,men det blev bra,tycker jag.Huvudsaken ,det är ju mitt eget.IngerGlad Påsk

    ReplyDelete
  2. Det blev ju fint Inger!
    Kul när det fungerar.
    Glad Påsk!

    ReplyDelete
  3. Hej! Jag hittade hit genom fixadinblogg.com. Jag har en liten fråga som jag inte kan få svar på via blogg.se, mailade dem för 3 veckor sedan men de har väl fullt i sina inkorgar. Jag har i nuläget en wordpressblogg som jag betalar för (domän + webhotell). Jag tänkte testa att köra blogg.se och har verkligen försökt, utan framgång, att föra över min wordpressblogg till blogg.se men DET GÅR INTE! Vad gör jag för fel? Jag klickar på den länken som står under blogg.se:s "hjälp" men kommer bara till min förstasida som man får fram när man loggat in. Vet du om det ens går att föra över en wp-blogg till blogg.se? =/ Om det inte går, vet du hur man gör för att behålla sin blogg på wordpress och blogga kvar där utan att ha eget domän + webhotell? Jag vet inte vart jag skall vända mig eftersom WP inte verkar ha någon support vad jag sett =/ Du verkar kunnig så det är därför jag vänder mig till dig :)

    Mvh/ Carina

    ReplyDelete
  4. Carina: vi är mest kunniga inom blogger här - blogg.se verkar många ha problem med, och vi har f.n. ingen som kan/vill svara på frågor om just blogg.se.
    Varför inte prova blogger (blogspot)? - där är allting självklart, och precis allting kan du ändra själv, exakt så som du vill ha det.
    Och vi har ett forum, med massor med trådar, och vi är många som gärna hjälper varandra.
    Välkommen du med!
    Det tar bara ett par minuter att registrera sig - ett måste pga all spam som vi annars överöses med, och du behöver inte lämna ut några personliga uppgifter, om du inte vill.
    Vill du inte bli medlem, så är du välkommen att bara kolla runt bland alla trådar.

    ReplyDelete
  5. Åh! Tack SNÄLLA för snabbt och bra svar! Då vet jag att jag inte skall välja blogg.se :) Jag får ta ett kik på blogger och se vad det är för ställe :) Tusen tuuusen tack! :)

    ReplyDelete
  6. Nu såg jag att jag, på nåt sätt, bloggade där eller via min gamla blogg för 2 år sedan. Hittade en massa gamla inlägg på mitt Googlekonto. Några frågor :) :

    1. Hur gör jag för att föra över alla mina inlägg från min WP-blogg in dit? Skapar jag en ny blogg eller skall jag föra över till den jag redan har? Hittar inte det =/

    2. Kan jag använda min header från WP till min nya blogg på blogger?

    3. Enligt mitt gamla konto där så heter min blogg Euforiah.. kan man ändra det till typ ina/inas.blogspot.se eller liknande? :)

    ReplyDelete
  7. Tack för tipset på hur man får Linkwithin!

    ReplyDelete
  8. Superbra och tydlig beskrivning. Tack för hjälpen.

    ReplyDelete
  9. Jag har ont om ord för den fantastiska vinsten du hjälpte mig att tjäna på bara en vecka med binära optioner. Jag är så ledsen att jag tvivlade i början, jag investerade $200 och tjänade $2 500 på bara en vecka, och fortsatte att investera mer, idag är jag ekonomiskt framgångsrik, kan du kontakta honom via e-post: (tdameritrade077@gmail.com) whatsapp(+447883246472) Jag råder dig att inte tveka. Han är fantastisk.

    ReplyDelete

-------------------------------
Lämna gärna en hälsning! Har du en bloggfråga är du välkommen att ställa den på vårt forum. På så vis kan fler svara alternativt få hjälp om de har samma problem. Tack!
Du hittar en länk till forumet högst upp till vänster här på Fixabloggen.
-------------------------------