Header Ads

Ta bort ram på bilder



Uppdaterat inlägg!
Jag har tidigare skrivit om att lägga till ramar på bilder i de mallar där det inte finns någon redan, men jag har sedan dess fått många frågor om att ta bort de befintliga ramarna.

Så här gör du om du har en av designmallarna Enkel, Häftig Ab eller Vattenstämpel.

Kodmallarna ser lite olika ut beroende på vilken av de tre mallarna du har och också vilken variant av just den mallen du har. Antingen får du radera i koden som finns eller så får du lägga till ett litet stycke.

Öppna kodmallen
Vi börjar med det första gemensamma steget.
Gå till din bloggs kodmall.



Först behöver du öppna den del där koden ev. finns eller ska läggas till. Blogger har valt att minimera vissa delar och du öppnar dem genom att klicka på rätt lilla pil i vänsterraden bredvid radnumren.
Du ska titta efter <b:skin>...</b:skin>




När du öppnat den här delen i mallen klickar du i kodrutan med din mus för att markera att det är här du vill söka och sen trycker du Ctrl och F på ditt tangentbord. Du får då fram en sökruta som hjälper dig att hitta rätt plats i mallen.
I sökrutan skriver du in  .post-body img  och trycker enter.
(sökrutan kan ligga på olika platser i olika webläsare, t.ex. i underkant på fönstret, men de fungerar lika ändå)

Om din mall innehåller den här koden kommer du att hitta ett par stycken som ser ut så här:




Hittar du koden är det dags att radera.

Det är bara det lilla .post-body img, som ska raderas i de två styckena. (Ev. har du bara ett stycke, då är det förstås bara i det du ska radera.)

Resultatet ska alltså se ut så här, med nästa punkt framme vid radkanten. Glöm inte att ta bort kommatecknet efter kodsnutten.



Förhandsgranska och om det stämmer - Spara!

I vissa varianter av mallarna finns inte något .post-body img stycke och då får man istället lägga till det. Om du inte hittar koden trots att du öppnat upp mallen och gjort en sökning kan du istället söka efter /* Posts och längst ner i det stycket (före /* Comments) lägga till följande kod.

.post-body img {
    background: none;
    -moz-box-shadow: 0px 0px 0px rgba(0, 0, 0, 0);
    -webkit-box-shadow: 0px 0px 0px rgba(0, 0, 0, 0);
    -goog-ms-box-shadow: 0px 0px 0px rgba(0, 0, 0, 0);
    box-shadow: 0px 0px 0px rgba(0, 0, 0, 0);
}



Den här koden tar bort den vita kanten och säger till webläsarna att inte visa någon skugga.

Som tidigare - förhandsgranska och spara om du är nöjd med resultatet.

Om du får något problem (jag har inte testat alla varianter av alla mallar) så kan du ställa en fråga här i kommentarerna eller ännu hellre på vårt nya forum, FixaDinBlogg

28 comments:

  1. Hej Anneli!

    Tack för denna information!

    Sedan en tid har jag problem med ramarna runt bilderna. Kantlinjen har helt fallit bort i högerkanten.
    Får inte rätt på det. Vill behålla ramen eftersom jag har svart bakgrund.

    Det har varit så mycket strul i Blogger på senare tid. Det börjar bli en aning tröttsamt.

    Väldigt tacksam för din hjälp.


    /Marie

    ReplyDelete
  2. Du har helt enkelt för stora bilder. Öka din Outer-wrapper och Main-wrapper från 1000px till 1020px så kommer kantlinjen tillbaka.

    ReplyDelete
  3. Nej, bilderna är inte för stora, det har funkat innan, så någon ändring måste ha Blogger ha gjort.

    Jag ska titta på det - tusen tack för hjälpen!


    /Marie

    ReplyDelete
  4. Om bilden är bredare än utrymmet i bloggen så är bilden för stor ;-)

    ReplyDelete
  5. Jäkligt tacksam över detta inlägg, har stört mig som satan hur länge som helst!

    Du är en räddare i nöden!!

    ReplyDelete
  6. Tack jag skall kolla upp detta med att ta bort ramarna. Jag glömde tidigare att nämna att mitt problem med ramarna bara finns på min blogg när den visas i iPad, men inte på min stationära PC...
    Hur kan det komma sig och är det värt att gå in och rota i koden för detta?
    Hej och tack på förhand!
    www.inner-outerbeauty.com

    ReplyDelete
  7. Det finns faktiskt ett stycke i koden som styr mobilutseendet, men jag hittar ingen ram till bilder där...
    Men, du kanske inte ser bloggen i mobilversionen på paddan? Om inte så är det i den vanliga bloggen man får leta. Ser det likadant ut på andra bloggar eller är det bara på din?

    ReplyDelete
  8. Hej tack snälla för ditt engagemang! Jag tittar på vanliga webbversionen på min iPad, och då kommer ramarna. Jag ser vissa andra bloggers som har samma problem med ramarna som på min iPad. Jag förstår bara inte riktigt vad jag skall göra eller ändra på...? Eftersom de inte syns på PC:n...

    ReplyDelete
  9. Tyvärr vet jag inte heller - jag har ingen ipad att testa med så jag kan inte se det du ser...

    ReplyDelete
  10. Själv ändrar jag helt enkelt bara färg på ramen och bildbakgrund till samma som inläggsbakgrund, då har jag ju ramen kvar om man skulle ångra sig :) dvs leta upp raderna där färgen sätts för image.background.color och image.border.color. Eller kanske bättre/enklare, i Malldesigner (heter så i gamla gränssnittet, kanske inte i nya?) och välja Avancerat > Bilder, och sätta kantfärg och bakgrundsfärg till samma färg som inläggets bakgrundsfärg, eller kanske transparent.

    Eller vad är skillnaden mot att radera raderna i koden som ni skriver? Shadow spread och Border radius märker jag ingen skillnad alls i bloggen när jag tar bort de raderna.

    Kan tillägga att jag märkt att vissa bloggar tycks leva sitt eget liv i mobilversion (vet inget om ipad), en blogg jag kikat i visar en bild från ett gammalt inlägg som bloggheader, inte riktigt planerat enligt blogarinnan. Och nu ser jag i min testblogg att en bild är större där än när jag tittar i datorn, där alla bilder i inlägget har samma storlek. Jag ser ju i koden att jag angett bildernas storlek på lite olika sätt, men så att de ändå fått samma storlek i bloggen, i datorn, men uppenbarligen tolkas koden annorlunda av mobilversionen... Och apropå det jag skrev ovan, ingen skugga runt bilderna i bloggen (utom den jag själv lagt in i själva bilderna), joooodå, i mobilversionen är det skugga! :)

    ReplyDelete
  11. Tack Monkan, jag har faktiskt testat det i malldesignern, t ex transparent som bakgrund. Åhh jag sliter mitt hår...blir tokig på detta eftersom jag inte kan släppa det:)

    ReplyDelete
  12. Tack snälla Fixadinblogspot, jag gjorde enligt anvisningar i koden och nu är ramarna borta, även i iPaden! Jippie! Tack!

    ReplyDelete
  13. Den där koden gjorde så att mellanrummena mellan rubriken o bilden blev skitliten och att stället där var det står kommentarer och klockslag i slutet av inlägget drogs tillbaka till sidan när jag hade fixat så att dom skulle vara i mitten... och nu får jag det inte tillbaka, snälla hjälp mig!!!

    ReplyDelete
  14. Tara - du får tillbaka mellanrummet genom att öka den sista nollan (som är fetmarkerad här) i det här stycket. Lägg till em efter siffran som jag gjort

    h3.post-title, .comments h4 {
    font: normal bold 20px 'Courier New', Courier, FreeMono, monospace;
    margin: .75em 0 0em;
    text-align:center;
    }

    Att centrera din kommentarslänk var lite krångligare än vad det brukar vara, jag får återkomma om det.

    ReplyDelete
  15. Tack så mycket! Hat försökt att få bort den många gånger!

    ReplyDelete
  16. Åh tack för min del också! Ramarna har stört mej massor :)

    ReplyDelete
  17. Åååå äntligen fick jag bort ramen runt bilderna som plötsligt dök upp häromveckan. Fast det var skitläskigt att pilla i html-koden. Tusen tack!

    ReplyDelete
  18. Åh, äntligen äntligen fick jag bort de trista vita ramarna runt bilderna. Så som jag har trixat och letat. STORT TACK!

    ReplyDelete
  19. Den här sidan är bara så bra! Superb hjälp när jag skulle ta bort ramen runt bilderna. Tack!

    Eva

    ReplyDelete
  20. Tack så mycket för hjälpen! Nu undrar jag bara hur jag kan minska avståndet mellan mina biler i bloggen och texten i bloggen. Jag skulle också vilja lägga upp bilder så att de kommer direkt bredvid varandra. Just nu verkar det som att hur jag än gör så kommer det bli ett mellanrum. Vet inte om du förstår vad jag menar, men det ser liksom ut som att det är ett automatiskt radbryte mellan bilderna. Hur får jah bort det?
    Tack!
    /Lina

    ReplyDelete
  21. När jag gör redigeringar likt denna direkt i html-mallen blir alltid något galet... Denna gång blir bakgrunden knasig i vänstersidan. Vet du hur man åtgärdar detta?

    Har du tid får du gärna maila svaret då jag sällan kikar här.

    knepstolparna.blogspot.com
    knepstolparna@gmail.com

    ReplyDelete
  22. Går in på Redigera HTML, trycker Ctrl F och får fram sökfältet, men när jag väl skriver in post-body img får jag inga sökresultat.. Har mallen "enkel". Vad kan vara fel då?

    Jennie
    57an.blogspot.com

    ReplyDelete
  23. Jag har samma problem som Jennie. Ser ur som dem gjort om blogger sen jag sist var inne och redigerade i html

    ReplyDelete
  24. Tack tack tack för detta inlägg!! Fungerade perfekt!!!

    ReplyDelete
  25. Hej! Bloggar sen en tid tillbaka men fick allt svårare att få on bilder. Nu går det inte alls längre! Jag önskar jag kunde få en förklaring till detta! Mvh Ylva

    ReplyDelete
  26. Hej! Jag försöker fixa så det inte är ramar runt mina foton.... men det går åt fanders!! Grrrr...... www.nhtjanst.se är adressen om du har möjlighet att kika =) Kontakta mig superjättegärna på facebook! Tack för en bra blogg!!!

    ReplyDelete

-------------------------------
Lämna gärna en hälsning! Har du en bloggfråga är du välkommen att ställa den på vårt forum. På så vis kan fler svara alternativt få hjälp om de har samma problem. Tack!
Du hittar en länk till forumet högst upp till vänster här på Fixabloggen.
-------------------------------