Header Ads

Så hittar du enkelt rätt färgkoder

För oss som fixar och trixar med våra bloggar, så är ju färgerna väldigt viktiga. Genom att ändra färgtemat kan man enkelt förändra bloggens utseende. I malldesignern kan man enkelt hitta alla färger, utan att behöva tänka på färgkoder. Men ibland behöver man kanske den där färgkoden.

Med Colourpicker hittar du både hex-koden och färgvärderna!
1. Hex-koden är den färgkod som används i alla html-koder osv. Den börjar alltid med # följt av en kombination av 6 siffror och bokstäver. Stora eller småbokstäver spelar ingen roll, men viktigt är att inte glömma #.

2. Färgvärderna är ingent som vi behöver i hmtl-koder eller på bloggen, men däremot i de flesta bildredigringsprogram. Säg t ex att man har ändrat färgtemat på bloggen och har färgen #E7BBED på rubrikerna. Då kanska man vill göra en liten banner eller liknande med samma färg. För att sedan få rätt färgnyans i bildprogramet så behöver vi färgvärderna.

Det smarta med Colourpicker är att du kan fylla i en hex-kod, så genererar den färgvärderna åt dig!

3 comments:

  1. Hejsan, hur gör jag för att få mina inläggsrubriken i mitten?

    Mvh Alexandra

    http://aleexandrasvahn.blogspot.se/

    ReplyDelete
  2. Jag har haft jultema på min blogg och skulle ändra tillbaka, men se det gick inte. Trots att jag valde nya färger som skulle matcha headern. Tips på vad jag gjort för fel. Röda randen under headern skall bort. Bakgrundsfärgen den rosa skall bort men var gör jag det? Undrande.

    ReplyDelete

-------------------------------
Lämna gärna en hälsning! Har du en bloggfråga är du välkommen att ställa den på vårt forum. På så vis kan fler svara alternativt få hjälp om de har samma problem. Tack!
Du hittar en länk till forumet högst upp till vänster här på Fixabloggen.
-------------------------------