Header Ads

Ge din blogg en egen muspekare

Har du sett att en del bloggar har en egen muspekare? En matblogg kan ha en slev, en blomsterblogg en ros, en musikblogg en gitarr osv.
Här är ett exempel på en ros:
Här finns många olika muspekare: cursors-4u.com
och när du bestämt vad du vill ha så klickar du på bilden
(rosen finns bland Favorites, sid 2).
Då får du upp en sida som bl.a. innehåller detta:

Klicka på Blogger/Blogspot (1).
Kopiera koden (2).


Redigera HTML - Fortsätt










Då får du förslag på massor med sidor där du kan hämta olika muspekare.
Tillvägagångssättet är liknande det ovan beskrivna.

När det närmar sig jul kanske du vill byta muspekaren mot ett trollspö, ett tomtebloss eller något annat.
Som en extra effekt kan du låta muspekaren rita ett spår av fallande stjärnor efter sig.
Då kan du klistra in följande kod, direkt under den ovannämnda:


<script src='http://calvinalx.googlepages.com/Sparkle.js' type='text/javascript'/><br/> <script language='JavaScript' type='text/javascript'>var colour=&quot;red&quot;;</script>


Färgen bestämmer du själv - ändra det som är rödmarkerat.
(Koden har jag hittat här: full-tricks.blogspot.se)

Ångrar du dig senare så bara raderar du koderna, den ena, eller båda, och allt är som vanligt igen.




Ett inlägg av Rolf. 

Rolf driver bloggen Näsetvandrarna som är en informationsblogg för vandringssugna personer i och runt Vellinge kommun i Skåne.
Starten av bloggen väckte Rolfs intresse för att själv kunna påverka sin sajt och han lär sig hela tiden nytt inom html och css.



11 comments:

  1. DEtta har jag sett & haft själv...
    Bra inlägg!

    ReplyDelete
  2. På forumet kan vi diskutera detta, och ge varandra fler tips om muspekare:
    http://fixadinblogg.com/index.php?/topic/5017-ge-din-blogg-en-egen-muspekare/

    ReplyDelete
  3. JAg har frågor ang pekaren men kommer inte in i ditt fråge forum. Jag får inte upp någon ruta att söka i när jag trycker ctr F?

    Anna

    ReplyDelete
  4. Godastunder: forumlänken fungerar nu, välkommen in i forumet!

    Får du inte upp någon sökruta vid Ctrl+F så får du söka manuellt.
    Det brukar ligga någonstans kring mitten.

    ReplyDelete
  5. Jag tycker att det är kul och fint med egna muspekare, men samtidigt är det även lite jobbigt...

    ReplyDelete
  6. Hej kul med muspekare...
    men jag har ett annat problem som jag inte vet vart jag ska vända mig..
    mina länkar samt besökta länkar har fel färg blå samt lila, jag har ändrat så det ska var mörka färger svart och grå nyans det är rätt färgkod men blir ändå blått och lila...

    har testat forumet men man får ju inte göra inlägg där...
    Snälla nån som har nån ide?
    http://www.photosbyniklas.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. Jag får det inte att fungera...?

    ReplyDelete
  8. riktigt bra inlägg kanske man skulle ta och pröva detta :)

    ReplyDelete
  9. Riktigt kul det här och det finns ju hur många olika muspekare som helst att välja på i länken.

    Själv valde jag en blå pil men man kan ju byta lite då och då.

    Tänk så mycket man lär sig både här och på fixadinblogg.

    THANKS!

    Kind regards,
    Baaartil

    ReplyDelete
  10. Heisann!

    Jeg fikk beskjed om at HTML-koden ikke var korrekt. Jeg forsøkte både for gammel og ny blogg, men i begge tilfeller fikk jeg beskjed om at den ikke var korrekt. Jeg har limt inn alt som står i rubrikken i Mal, rediger HTML-vinduet. Jeg vil gjerne ha en elegant rose som muspeker!
    Jeg har Mac, kan det bety noe?

    Beste hilsen bjorgnin
    viltogvakkert.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. Vilt og vakkert: Hej, jag vet tyvärr inte, jag har ingen erfarenhet av Mac.
    Men du kan ju prova en annan muspekare, som test.
    Och du kan ju försöka på andra sidor, än den jag nämner i inlägget.
    Sök t.ex. på "free cursor-blog".

    ReplyDelete

-------------------------------
Lämna gärna en hälsning! Har du en bloggfråga är du välkommen att ställa den på vårt forum. På så vis kan fler svara alternativt få hjälp om de har samma problem. Tack!
Du hittar en länk till forumet högst upp till vänster här på Fixabloggen.
-------------------------------