Header Ads

Varför kategorier/etiketter är bättre än arkiv

Om vi tittar i din bloggs sidokolumn,  hittar vi då en lista med kategorier och etiketter eller en lista som är baserad på tid, alltså en lista med datum och månader?

Om du besöker en blogg och letar efter något intressant att läsa, väljer du då rubriker och etiketter som tilltalar dig eller en tidsbaserad länk som "juni-2009"?

Har du funderat över vad som får dina läsare att stanna lite extra i din blogg?
Det är lättare att hitta ett specifikt ämne som man är intresserad av via etiketter och kategorier än vad det är via en tidsbaserad länk.
Om jag är intresserad av hundar vet jag inte vilken månad jag ska klicka på för att läsa om det på en blogg, men finns kategorin hundar behöver jag inte fundera.

I Blogspotbloggen kan du inte välja både kategori och etikett på dina inlägg, här finns bara etiketter, men är man lite smart kan man ändå skapa kategorier och här visar jag dig hur.


Kategorier

Titta igenom din blogg och fundera ut 3-7 stora ämnen du berör.
Kanske kan du dela in det i familj, foton, djuren och videotips eller något liknande, välj ämnen som passar in på din blogg.

När du skriver in etiketter väljer du små områden, för kategorier ska du välja större, mer omfattande ämnen.
Har du kommit på vilka kategorier du vill använda? Bra!

När du skriver nästa inlägg väljer du en av dina kategori-etiketter och sen en eller flera vanliga, passande etiketter. Kom ihåg att sätta kommatecken mellan varje etikett.
Publicera ditt inlägg som vanligt




Nu är det dags att lägga till en gadget i din sidokolumn som visar vilka kategorier dina besökare kan välja mellan då de läst klart inlägget de kom för.

Gå till  Design - Sidelement (Layout) och välj Lägg till en Gadget.
Välj Etiketter


Här kan du kryssa i att du bara vill visa Markerade Etiketter.
Klicka sen på Redigera


Kryssa i dina Kategorier, de stora ämnen du bestämde dig för.
För att de ska synas i listan måste du ha lagt till dem i ett inlägg, så redigera gärna äldre inlägg och lägg till Kategori-etiketterna i dem.

Döp gadgeten till Kategorier eller vad du tycker passar.
Klicka på Klar och spara.

Du kan förstås också lägga till en gadget med alla etiketter samlade, det hjälper dina besökare att hitta mer exakta sökningar. Då väljer du att visa alla etiketter.

Naturligtvis skadar det inte att ha en gadget med Arkiv i sidokolumnen, alltså månadsbaserade inlägg, men lägg den gärna lite längre ner för de besökare som är intresserade av att läsa månadsvis. De finns ju också!

Och du, du glömmer väl inte att din blogg bör ha en sökfunktion också, en sökruta där dina besökare själva kan välja sökord!  Du hittar sökrutan bland de andra gadgetarna.

22 comments:

  1. Hmm...Jag har varken eller!
    /Kram

    ReplyDelete
  2. Design -> lägg till gadget ?

    Jag ser ingen som heter etiketter :O eller är det så att jag bara har missat ?

    ReplyDelete
  3. xias-blogg.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. När du klickat på Lägg till en gadget ska du rulla ner en bra bit i listan, där ligger Etiketter

    ReplyDelete
  5. Tack för tipset! Nu har jag fixat lite på min blogg.

    Kan du även förklara varför jag inte kan kommentera på många bloggar med mitt Google-konto även om jag är inloggad? Vad gör jag för fel? Får oftast ta Namn/Webadress.

    ReplyDelete
  6. jag skulle vilja ha som cloud för mina etiketter hur gör man då?

    www.stepbylife.com

    ReplyDelete
  7. wopsi hittade klart och tydligt vid etiketter. Men de var så otroligt tråkiga går inte ändra färg design storlek eller ngt

    ReplyDelete
  8. Jenny, det går att fixa via din css-kod. Man kollar upp vilket id gadgeten har och sen kan man lägga till en speciell kodsnutt för den.

    Jag vet ju inte hur du vill ha det eller vilken blogg det gäller men det är inte speciellt svårt bara jag vet det.

    ReplyDelete
  9. Jättebra ide! Sitter just nu o kategoriserar 1 års inlägg ... suck Men det kommer bli så bra sen! Tack! //Emelie

    ReplyDelete
  10. Jättebra ide! Sitter just nu o kategoriserar 1 års inlägg ... suck Men det kommer bli så bra sen! Tack! //Emelie

    ReplyDelete
  11. Tack för ett bra tips, men det blir ju otroligt fult - ett moln vore trevligare, men hur fixar man ett moln?
    Under ditt inlägg finns "kanske gillar du" - om man klickar på "Label Cloud", så får man besked att sidan inte finns.
    Vore trevligt att läsa om hur man fixar ett moln.

    ReplyDelete
  12. Förtydligande betr "moln".
    Jag menar ett snyggt moln, som finns på många olika bloggar - det som följer med gadgeten i blogspot är inte snyggt. Ditt saknade inlägg om detta verkar vara vad jag letar efter.

    ReplyDelete
  13. Det funkade till slut.
    En riktigt, riktigt bra sida.
    Ibland undrar man hur man hittar
    till sådana här utmärkta sidor??
    Tack för den här sidan...//barbro

    ReplyDelete
  14. En mycket klok tanke! Jag har försökt att göra lite fler kategorier men det slutar med att jag inte vet var någonstans inlägget passar. Kanske för att jag inte har något speciellt tema utan mer har en vardagsblogg.

    ReplyDelete
  15. Hej!
    Jag håller på att bli tokig. Jag har gjort allt precis som i inlägget, ändå visas inte mitt innehåll när jag klickar på kategorin. Fast jag vet att den innehåller 16 inlägg (vilket man ser när man går in bakvägen) står det "no posts with label" när man klickar på kategorin. Tacksam för svar!

    ReplyDelete
  16. Inner Outer Beauty: Är det kategorierna ovanför google translate du menar? När jag klickar på dom funkar de perfekt.

    ReplyDelete
  17. Åh vad glad man blir för era snabba svar! Ja det är de katergorierna jag menar. Men alla funkar inte, tex Fabulous hotels + Places och Purpose + Passion, som har 17 resp 16 inlägg men det står att det inte finns några sådana poster, fast jag ser att de är iklickade på backwebben.

    Caroline

    ReplyDelete
  18. Inner Outer Beauty: Ok, ja nu ser jag. Jag mailar dig!

    ReplyDelete
  19. Etiketter går även att hitta i fysiska butiker som http://www.jodi.se/

    ReplyDelete
  20. Hej.
    Min gadget Blogglista syns inte i min blogg längre..... Den försvann när jag la till en blogg. Den finns när jag går till Layout som gadget men visas inte i bloggen längre..... Varför?

    Kram Åse

    ReplyDelete

-------------------------------
Lämna gärna en hälsning! Har du en bloggfråga är du välkommen att ställa den på vårt forum. På så vis kan fler svara alternativt få hjälp om de har samma problem. Tack!
Du hittar en länk till forumet högst upp till vänster här på Fixabloggen.
-------------------------------