Header Ads

Captcha - ordkontroll för kommentarer


Något man ofta stöter på när man vill kommentera på bloggar är en ordkontroll (captcha) där man ska fylla i ett antal bokstäver för att visa att man inte är en spam-robot.

Har du ordkontroll på din blogg?
Har du funderat över om du verkligen behöver det?

Många klagar över att besökare är dåliga på att kommentera, men gör du verkligen allt för att det ska vara så lätt som möjligt att skicka iväg den där kommentaren?
Det finns många saker man bör tänka på för att göra sin blogg så attraktiv för besökare som möjligt - att den är lättillgänglig är en av dem.
Om din besökare har svårt att tyda tecknen som ska skrivas in och skriver fel är risken stor att hon/han väljer att avstå från att försöka igen och istället klickar vidare till något annat. Inte riktigt vad vi önskar...

Blogger har redan ett inbyggt skydd mot spam (bland annat blir inlagda länkar i kommentarerna automatiskt olänkade, alltså bara text) vilket gör att spammare oftast inte anser det mödan värt att satsa på Blogger-bloggar när de skriver robotscript. Du hindrar inte mänskliga spammare genom att använda ordkontrollen, bara robotar!

Varför inte prova ett par veckor utan ordkontroll och se vad som händer?
Fixabloggen har inte ordkontrollen aktiverad och här har vi klarat oss i princip utan spam sen starten. Jag tror jag har raderat två-tre kommentarer allt som allt och de var skrivna "för hand" av riktiga besökare.

För att avaktivera ordkontrollen går du till Inställningar - Kommentarer



Här scrollar du ner en bit och kryssar sen i alternativet nej på frågan "Vill du visa ordkontrollen för kommentarerna?"


P.s.
Ett annat tips för att göra det lättare för dina besökare att lämna en hälsning på din blogg är att installera en chattbox som jag skrev om i ett tidigare inlägg.
Där är det enkelt att lämna en hälsning utan att behöva relatera direkt till ett inlägg.

7 comments:

  1. Nej,detta har jag tagit bort/Kram Kram

    ReplyDelete
  2. du har ju helt rätt :)) ...har faktiskt själv struntat i att kommentera andra bloggar när jag skrivit fel i ordkontrollen, och precis som du skrev , gått vidare o läst annat istället... skall gå in omedelbart och ta bort den . tackar : ))

    ReplyDelete
  3. Hej! Jag skulle vilja ta bort ordkontrollen på min blogg, men i "nya" blogger hittar jag inte hur man gör..:/
    Om du vet det kan du ju antingen kommentera min bloggm maila eller göra ett inlägg kanske?:)
    Kram/Celina

    ReplyDelete
  4. Jag har samma problem som Celina !!!
    Hur gör man med nya blogger ?
    Anki

    ReplyDelete
  5. Celina och Anki - läs hur ni gör här: http://fixa-din.blogspot.com/2012/02/tillbaka-till-gamla-granssnittet-del-2.html

    ReplyDelete
  6. Tack!
    Kan man återgå till det uppdaterade gränssnittet efter den ändrade inställningen utan att den försvinner?

    ReplyDelete
  7. Tack för att ni finns. Jodå jag får mycket spam när jag kollar skräpposten. Har jag ordverifieringen på får jag ingen alls, men så fort jag tar bort den kommer spam åter. Nu har jag valt ordverifiering och jag ser att jag är inte ensam. Dock måste jag erkänna att blogger tar bort det mesta men inte alla, tyvärr.

    ReplyDelete

-------------------------------
Lämna gärna en hälsning! Har du en bloggfråga är du välkommen att ställa den på vårt forum. På så vis kan fler svara alternativt få hjälp om de har samma problem. Tack!
Du hittar en länk till forumet högst upp till vänster här på Fixabloggen.
-------------------------------