Header Ads

Jag kan inte kommentera?

UPPDATERAT INLÄGG!

Många har den senaste veckan rapporterat att det är svårt att kommentera på Blogspot-bloggar.

Jag har själv inte haft det här problemet och inte kunnat återskapa det heller.
Förren i dag - jag bytte webläsare till Internet Explorer och genast kunde också jag se hur mina kommentarer försvann spårlöst efter att jag klickat på publicera.
Eller rättare sagt, jag kan kommentera i popup-ruta och i helsidesalternativet med IE, men inte i inbäddade kommentarer (när kommentarsrutan ligger under blogginlägget)

För att underlätta för dina gäster kan du alltså byta kommentarsvariant på din blogg vilket du gör via Inställningar - Kommentarer

Självklart ska Bloggers kommentarssystem fungera med alla webläsare, men av någon anledning gör det inte det just nu (?) och det enklaste sättet att lösa det temporärt om du vill skriva en hälsning till någon är att byta webläsare. 

Om du inte har någon annan webläsare installerad på din dator kan du hitta några förslag här nedan.
När den nya webläsaren är installerad kan du hämta dina bokmärken från din IE-webläsare, oftast får man upp en fråga om man vill importera direkt när man öppnar den nya webläsaren den första gången.

Opera

Firefox

Safari

Google Chrome

Om du har möjlighet att kontakta bloggägaren du inte kan kommentera hos kan du be denne byta (åtminstone tillfälligt) till popupruta eller helsideskommentarer.
Självklart byter jag här på Fixa-bloggen nu när jag förhoppningsvis hittat något som fungerar och jag tror det får bli popup-rutan så ni fortfarande kan se bloggens text när ni kommenterar.

22 comments:

  1. Hej.Hade problem att kommentera med IE när jag använde den.Använder nu alltid Google Chrome och det funkar kanon...

    ReplyDelete
  2. För mig fungerar det & hos mig mé...
    Har Inbäddat,själv använder jag IE8 just nu igen /Kram

    ReplyDelete
  3. Jag har själv inte stött på problemet men en av mina läsare påpekade att det inte gick att kommentera hos mig... :( Och jag har varken ordverifiering eller inbäddat kommentarsfällt:(
    Hoppas det löser sig snart i alla fall //Emelie

    ReplyDelete
  4. Nej, kanske är det inte det här som ställer till det heller? Det är så svårt att reda i ett problem man inte upplever själv.

    I grunden måste problemet ligga hos Blogger i alla fall eftersom det är ett så nyuppkommet och helt plötsligt spritt problem.

    Om jag hittar annan information återkommer jag med uppdatering!

    ReplyDelete
  5. Jag kan kommentera!
    Mina läsare kan kommentera ;)
    Fast de gör det inte :P men har inte så många läsare och de kan min mailadress om de inte skulle kunna kommantera (det är typ bara de i min släckt och några kompisar som läser bloggen)!

    ReplyDelete
  6. Jag installerade Google chrome och testade kommentera med den webbläsaren - och det har hittills fungerat! :)

    ReplyDelete
  7. Jag följer i alla fall två bloggar och jan kan inte kommentera i någon av bloggarna. Jag skriver min kommentar och sätter min identitet, klickar på Skicka kommentar och vips är allt jag skrivit borta :-(.

    ReplyDelete
  8. Jag har också problem att kommentera på vissa Blogger-bloggar. Men där är problemet istället att helt plötsligt står det "du får inte kommentera med den inloggning du valt" trots att det tidigare aldrig varit något problem. Det verkar dock fungera att kommentera om man manuellt fyller i identitiet... Mysko.

    ReplyDelete
  9. När jag har kikat runt bland alla bloggar jag följer så verkar det som att det är dom som har I.E som har problem. För oss med Mozilla eller Crome verkar det lugnt! //Emelie

    ReplyDelete
  10. Jag har varit otroligt frustrerad i några dagar och blogger och google har ju så jävla kass support. Sökte på måfå och fann dig. Provade dina rekommendationer och nu fungerade det. Men jag tror att det kommer och går så jag vill inte ropa hej ännu. Jag trodde att det kunde bero på att de bytt gränssnitt. Men det var inte problemet. Jag har nyligen laddat ned IE8 och kanske beror det på det. Jag minns inte riktigt när mitt problem började. Iallafall bytte jag till popup fönster för jag är inte riktigt beredd att byta webläsare ännu. Puh. Lång kommentar. Tack o hej /Sahra

    ReplyDelete
  11. Hej!
    Mitt problem är att själva kommentar fliken helt och hållet har försvunnit. Fliken finns till och med den 28/8 och efter det har den försvunnit helt. Har inte haft bloggen så länge och tänkte inte på det förrän en vän som ville kommenterar inte kunde. Snälla hjälp!
    http://fiffigaochpiffigaida.blogspot.com/

    ReplyDelete
  12. Ida - börja med att kolla så att folk verkligen får kommentera och välj också antingen popup eller helsideskommentarer.

    http://i.minus.com/ijzxvJK1oQHih.png

    Sen kan du kolla så att kommentarer är ikryssade under Design - Sidelement. Tryck på blogginläggsgadgetens Redigera.

    http://i.minus.com/i9jQ59xFudqin.png

    Femman som står där är bara ett exempel på en siffra, men du kan själv välja om det ska heta hälsningar, kommentarer eller något annat.

    Om inget av det här hjälper kan du maila mig på anneli@fixdinblogg.com så ska vi se om vi inte kan lösa det. Självklart ska du kunna få kommentarer på din blogg!

    ReplyDelete
  13. Min väninna klagade på att hon inte kan kommentera i min blogg.Det är dåligt tycker jag att alla inte kan skriva inlägg.Så nu tänker jag på att byta!

    ReplyDelete
  14. Och som sagt det kassaste svar på frågan i ett hjälpforum på engelska.BLÄ!

    ReplyDelete
  15. jag kan inte ens fixa en gadget längre.Kass!

    ReplyDelete
  16. Chinto - jag hoppas att du förstår att jag INTE är Blogger!
    Jag har en blogg där jag delar med mig av tips som jag upptäckt när jag själv bloggat, jag har inget samarbete med Blogger i huvudtaget, jag får inte betalt för att skriva den här bloggen utan jag gör det enbart för att jag tycker att det är roligt - helt utan betalning.

    Om du vill klaga på Blogger så gör det hos dem, jag kan inte påverka hur det här stora amerikanska företaget hanterar varken kundrelationer, bloggarna eller något åt det hållet, jag kan bara tipsa om saker jag upptäckt då jag själv bloggat.

    Mvh Anneli

    ReplyDelete
  17. Jippie, äntligen kan jag kommentera på inbäddade kommentarsfunktioner trots att jag använder Ie8.

    Jag bara vägrade byta webbläsare och nu har de fixat problemet. Nu får man hålla tummarna att det inte kommer tillbaka. =)

    Ha nu en alldeles underbar höstdag!

    Kraaaaaam från en lycklig Böna.

    ReplyDelete
  18. Godkväll
    klagade inte på dig men Blogger!Puss o kram

    ReplyDelete
  19. Tack för all din hjälp Anneli! Gjorde som du förslog samma dag som jag fick ditt svar, men ingenting förändrades förrän i dag. Nu funkar det igen så jag vet inte vad blogger håller på med, men tack för så mycket för att du tog dig tiden att försöka hjälpa mig.
    kram
    Ida

    ReplyDelete
  20. Tack för hjälpen, jag hade tydligen det nya gränssnittet på administratörssidan vilket gjorde att jag inte kunde hitta dessa inställningar. De verkar ha glömt bort en massa saker eller inte hunnit lägga dem där. Så ett tips kan vara för folk som ev inte hittar inställningarna är att välja att använda det gamla gränssnittet i administreringen av bloggen.

    ReplyDelete
  21. Jag har jätte problem med att kommentera just på det sättet du beskriver, för att kring gå iblan går det att anv anonym, så brukar det fungera men finns inte det så går det inte.

    Anna
    http://godastunder-tokigaideer.blogspot.com/

    ReplyDelete
  22. Åh, äntligen en sida som har svar på mitt problem! :) Tack, nu ska jag ändra i mina inställningar och förhoppningsvis så funkar det för mina läsare att skriva kommentarer sen!

    ReplyDelete

-------------------------------
Lämna gärna en hälsning! Har du en bloggfråga är du välkommen att ställa den på vårt forum. På så vis kan fler svara alternativt få hjälp om de har samma problem. Tack!
Du hittar en länk till forumet högst upp till vänster här på Fixabloggen.
-------------------------------