Header Ads

Skarpare bilder

Det finns många fördelar med att blogga hos Blogger, men bilduppladdningen är definitivt inte det som avgör bloggplattform till Bloggers fördel.

Det finns fem alternativ när du laddar upp en bild, liten - medel - stor - extra stor och ursprungsstorlek.

I fyra av fem alternativ ändrar Blogger din bild till ett förutbestämt mått oavsett hur bred eller hög din bild varit innan. Det kan ge bilden oskärpa.

Vill du lägga upp skarpa fina bilder kan du redigera dem via t.ex. Paint innan du laddar upp dem.
Paint är ett enkelt bildredigeringsprogram som ingår gratis i din Windowsinstallation, du hittar det via Tillbehör, Paint i din startmeny.


Öppna Paint och hämta din bild.
Välj Ändra Storlek


Här väljer du att ändra storlek via Bildpunkter.


Ändra till ett pixeltal som är aningen mindre än din inläggskolumn vågrätt.

Är du osäker på hur mycket det är?
I Firefox finns ett jättebra plugin som heter Measure It, likaså i Google Chrome.
Jag är inte lika säker på vad som finns för Internet Explorer, men lämna gärna en kommentar om du har ett bra alternativ.

Spara din bild!

Nu kan du ladda upp bilden i ditt blogginlägg och använda alternativet Ursprungsstorlek.

Upprepa för övriga bilder.
Det här låter jobbigt, men med tanke på att vår blogg är vårt "fönster utåt" och något vi ändå lägger tid på kanske det är värt tre extra minuter?

 Stor skarp bild eller mindre, aningens suddig bild?
Vad väljer du?

9 comments:

  1. Ja det var skillnad det. Jag har oxå uppmärksammat detta med bilderna och är inte nöjd. Så tack för tipset.

    Sv. Ja här har det varit regn och rusk några dagar. Men helgen som varit var det riktigt fint sommarväder. Vi var t o m ute med båten och badade och hade det skönt.
    Kantarellerna var jättegoda. :)
    Ha en skön kväll!
    Monica

    ReplyDelete
  2. tacktacktack för svaret! Men jag kan bara välja mellan liten,mellan och stor när jag ska läga upp mina bilder?

    ReplyDelete
  3. Elsa - ser det ut så här: http://i.minus.com/ibuokJNIBRISR9.png ?
    I såna fall använder du den gamla redigeraren och kan byta till den nya. Gå till Inställningar, nästan längst ner hittar du Välj inläggsredigerare. Välj den uppdaterade.

    Nästa gång när du laddat upp en bild klickar du på den så den blir markerad, då kommer storleksvalen fram i nederkant.

    ReplyDelete
  4. Jag gick in på paint men när jag klickar på ändra storlek kan jag bara ändra i PROCENT....det finns inte det allternativet att kryssa i så som du visar bildpunkter...har jag fel paint? För min paint ser inte ut som din.

    Mvh Marre

    ReplyDelete
  5. Om man inte har paint? Går det bra med adobe illustrator eller photoshop?

    ReplyDelete
  6. Det går självklart lika bra med vilket bildhanteringsprogram som helst, jag valde Paint eftersom det kommer med Windows och då har de flesta det (ja, inte macägare, men jag har ingen sån dator så jag vet inte vad som finns där.)

    Om det inte fungerar i Paint (Marre) kan man använda en onlinesida, som t.ex. den här: http://picasion.com/resize-image/

    ReplyDelete

-------------------------------
Lämna gärna en hälsning! Har du en bloggfråga är du välkommen att ställa den på vårt forum. På så vis kan fler svara alternativt få hjälp om de har samma problem. Tack!
Du hittar en länk till forumet högst upp till vänster här på Fixabloggen.
-------------------------------