Header Ads

Bloggers nya design i Instrumentpanelen

I morse vaknade jag och säkert många med mig (som använder Blogger in Draft) upp för att upptäcka att något förändrats i bloggen.

Den gamla vanliga, välkända instrumentpanelen hade plötsligt blivit grå-vit och ganska förvirrande. Jag har inte vant mig ännu och är inte speciellt imponerad, men jag vet ju hur lätt det är att protestera mot allt som är nytt så jag ger det en chans.

Här får du några enkla förklaringar på vart du hittar det nödvändigaste, men fråga gärna om du saknar något så hjälper jag dig att hitta funktionen!



Du möts av en startsida där alla dina bloggar är samlade.
Om du har bloggar du väljer att inte visa kan du hitta dem till vänster i listan.

Klicka direkt på din bloggs namn eller använd menylisten till höger för att gå dit du vill.

Nederst på startsidan hittar du din läslista - alltså de bloggar du följer.

När du trycker på en bloggs namn hamnar du här, på bloggens egen instrumentpanel:

Till vänster hittar du de länkar som tidigare var tabbar i menyn överst i instrumentpanelen.
Du hittar också lite statistik och uppdateringar om vad som händer på bloggen.
De flesta länkar är ganska självklara och lika de tidigare tabbarna, men när det kommer till mallen och Redigera HTML (kodmallen) får man tänka till lite.


Tryck på Mall i vänsterkolumnen.
Du kommer då till en sida där du kan se hur bloggen ser ut idag och där du kan välja någon av de nya designmallarna. För att kunna redigera din kodmall får du scrolla allra längst ner på den här sidan och trycka på Redigera mall, då kommer du rätt.


Här hittar du en i mina ögon alldeles för black variant av kodmallen, jag personligen tycker inte om utseendet eftersom det är svårt att urskilja vad som är vad.
(här har man inte tänkt på användarvändarvänlighet och handikappstandard för webben!)
Jag arbetar mycket i kodmallen och behöver en väl avgränsad kodruta med en avvikande färg utanför för att tydligt se vad jag gör, säkert känner fler som jag.

Du kan säkerhetskopiera din mall (och hämta nedladdade filer) ovanför kodrutan som tidigare och återgå till de gamla, klassiska mallarna under rutan. (Minima-mallen t.ex.)

Överst på Mall-sidan hittar du den här snabbmenyn.

Hittills är jag som sagt inte speciellt imponerad. Vad tycker du?

Ps. har du inte Blogger in Draft men vill tjuvkika?
Logga då in på din blogg via draft.blogger.com med dina vanliga uppgifter.
Alla kommer att få den här instrumentpanelen så småningom...

2 comments:

  1. Tycker inte alls om den nya, förvirrande och ful. Vill ha tillbaks den gamla, buhu. :(

    ReplyDelete
  2. Du får göra som jag, logga ut från draft (kryssa ur rutan som finns högst upp i instrumentpanelen och logga sen ut)och använd vanliga blogger tills vidare.

    ReplyDelete

-------------------------------
Lämna gärna en hälsning! Har du en bloggfråga är du välkommen att ställa den på vårt forum. På så vis kan fler svara alternativt få hjälp om de har samma problem. Tack!
Du hittar en länk till forumet högst upp till vänster här på Fixabloggen.
-------------------------------