Header Ads

Skriv ut blogginlägg - knapp

Vill du göra det lätt för dina besökare att skriva ut dina inlägg eller kanske spara ner dem på datorn i pdf-format? Då kan du använda dig av Print Friendly.
 Du lägger enkelt till en knapp i blogginläggen genom att använda den Blogger-integration som finns på Print Friendlys sida och slutresultatet kan se ut så här, beroende på vilken knapp eller text du väljer förstås.





Dina besökare kan själva välja om de vill skriva ut både text och bilder eller enbart text och de kan också lätt radera de delar av blogginlägget de inte vill ha med i utskriften genom att hålla musen över de olika delarna och sen klicka på Delete. De kan också välja storlek på texten de vill skriva ut, praktiskt.




Gå till Print Friendlys sida och välj att installera på Blogger/Blogspot.
Välj också vilken knapp du vill ha. Avsluta med att trycka på Install Blogger Widget.




Nu kommer du till en sida där du får välja på vilken av dina bloggar du vill ha knappen (om du har flera bloggar förstås) Om du inte redan är inloggad på ditt bloggkonto får du börja med det.

Du får också lägga till en rubrik på gadgeten.
Välj något du minns, vi ska strax flytta på och öppna upp den här gadgeten.




När du klickat på Lägg till Gränssnittskomponent förs du till din bloggs Layoutsida där gadgeten ligger. Du kan nu flytta på den till botten av sidan om du vill, dina bildlänkar i inläggen påverkas inte av var den här gadgeten ligger någonstans.

Om du vill kan du öppna gadgeten och radera rubriken, koden fungerar fortfarande och du behöver inte ha en liten vilse rubrik som ligger och skräpar utan att göra nytta i sig. Koden i gadgeten ser man ju inte under rubriken, resultatet av den återfinns i bloggposterna och därför ser det tomt ut under rubriken.
Spar sedan gadgeten igen. 



Nu är du färdig!
Prova gärna att skriva ut ett inlägg för att se att det fungerar.


11 comments:

  1. Kul =), tack för tipset, har precis lagt till detta i min blogg!

    ReplyDelete
  2. Jag passade på att tipsa om detta genom att länka till bloggen också, hoppas det var ok!

    ReplyDelete
  3. Om min blogg typ är 11111.blogspot.com kan jag ändra den till 11111.com på något sätt då?
    tacksam för svar.

    ReplyDelete
  4. Om jag väljer en malldesign vart sparar ja vilken jag vill ha?

    ReplyDelete
  5. Anonym 1 - Du kan köpa en domän via Blogger om du går till Inställningar - Publicering - Egen domän. Din nya domän kostar 10 dollar/år.

    Anonym 2 - I malldesignern, klicka på "Använd i blogg" som står uppe till höger

    ReplyDelete
  6. Jag får det inte att fungera, det kommer inte upp ngn skriva ut knapp och det ända som händer är att själva bloggen flyttas 5 cm till höger...?!

    ReplyDelete
  7. Underbart.. det är en kanonbra Knapp för min nya Receptblogg.. Tack :)

    ReplyDelete
  8. Tack, nu har jag gjort det utskrivbart! Kanon!

    ReplyDelete
  9. Jag hade problem med länken och fick klistra in kodsnutten från print friendly istället. Allt funkar, men när man väljer att skriva ut så får man med alla inlägg. Blir himla jobbigt att sitta och deleta allt utom det man ville ha eller hur... vad beror det på tror du?

    ReplyDelete
  10. Vi har försökt göra detta, men de funkar inte alls. Vi får upp den som en gadget i sidobaren men inget visas efter inlägget som man vill skriva ut. Vad gör vi för fel?

    ReplyDelete
  11. Mårtenssons kök - det fungerar inte eftersom koderna är gamla, ledsen. Jag ska se om jag kan hitta något nyttt, fungerande!
    Mvh Fixa-Anneli

    ReplyDelete

-------------------------------
Lämna gärna en hälsning! Har du en bloggfråga är du välkommen att ställa den på vårt forum. På så vis kan fler svara alternativt få hjälp om de har samma problem. Tack!
Du hittar en länk till forumet högst upp till vänster här på Fixabloggen.
-------------------------------