Header Ads

Visa de senaste kommentarerna

Photobucket

Det är lätt att missa kommentarer man får på bloggen om man har många inlägg. Ett enkelt sätt att hänga med är att lägga in ett sidelement som visar de senaste hälsningarna man fått.

Du kan antingen göra det direkt via bloggers egna gadgets, Recent Comments, eller med en html-kod.

Om vi börjar med bloggers variant så gör du så här:

Gå till bloggens Sidelement-sida (före detta Layouläget)
Klicka på Lägg till Gadget och välj Recent Comments. Jag hittade den i Mest populära-fliken, men det kan ju ändra sig framöver. Om du inte hittar den kan du söka med sökrutan


Photobucket

När du klickat här får du fram en ruta där du kan ställa in höjd och vidd, etc.
Klicka på Spara när du är nöjd.

Photobucket

Det här blir en enkel gadget som du inte kan påverka utseendet på speciellt mycket.
Jag har också hört att vissa har problem med att den inte uppdaterar sig speciellt snabbt, det verkar vara olika.

Därför lägger jag till en ytterligare variant på en Nya Kommentarer-gadget.
Den här koden lägger du i en Html/Javascript-gadget och utseendet på text etc anpassar sig efter din bloggs design.

<script style=text/javascript src=http://fixadinblogg.com/uppladdat/recentc.js ></script><script style=text/javascript >var a_rc=5;var m_rc=false;var n_rc=true;var o_rc=100;</script><script src=http://dinblogg.blogspot.com/feeds/comments/default?alt=json-in-script&callback=showrecentcomments ></script><small>? <a href=http://fixa-din.blogspot.com/2010/06/visa-de-senaste-kommentarerna.html>Hämta din gadget för nya kommentarer</a></small> <style type=text/css>  .rcw-comments a {text-transform: capitalize;} .rcw-comments {border-bottom: 1px dotted; padding-top: 7px!important; padding-bottom: 7px!important;} </style>

Byt ut dinblogg mot din bloggs adress, men var noga med att spara resten av adressen, det är med den här länken som dina kommentarer hämtas.
Om du har har en egen adress (http://dinblogg.com etc) kan du plocka bort .blogspot-delen så att adressen stämmer.

Du kan byta ut 5'an mot så många kommentarer du vill visa och siffran 100 mot det antal bokstäver du vill ska visas per kommentar. Kanske vill du visa lite mer av varje hälsning?

Klicka på spara!








11 comments:

  1. Hej!
    Jag är oerhört tacksam om du kan svara vilken kod det är som man använder sig av när man ska publicera större foton på sin blogg.
    Jag har kunnat det förut tack vare din hjälp, men nu när jag försöker få upp sidan:
    http://fixa-din.blogspot.com/2009/07/publicera-storre-foton-for-tex.html

    Så funkar det inte.
    Det är just den där koden jag behöver för att få mina foton större.

    ReplyDelete
  2. Det finns inte någon riktigt bra kod för just att publicera stora foton i blogspot tyvärr, en hel del har ändrats i och med nya uppladdningsfunktioner hos dem.

    Jag rekommenderar att du laddar upp din bild i rätt storlek hos t.ex. Photobucket och sen länkar in den i ditt blogginlägg (ladda upp via url) för att få bästa kvalité på bilden.

    Blogspot förvränger numer bilderna till suddiga, trista foton som inte alls är roliga att titta på. :-(

    ReplyDelete
  3. Hej.
    Jag har en liten fråga som jag hoppas du kan svara på.
    Vill gärna ha datumet på bloggen i samma kolum som kommentarnana och etiketterna.
    Det går bara att flytta dom inte datumet.
    Hur gör man det? går der?
    Mvh johanan

    ReplyDelete
  4. Hejsan.
    Fick tips om att man kunde fråga här hos dig om man hade något problem eftersom det är väldigt svårt med bloggspot när det inte finns nån att fråga där. Mitt problem är att när jag skrivit ett inlägg och har laddat upp det på min blogg så tar det så väldigt lång tid innan de som har mig i sin blogglista får in det i sin blogglista. Det tar upp emot en dag innan det kommer fram. Förstår du vad jag menar?? Det ska ju ta en liten stund men inte så lång som det gör för mig. Det gjorde det inte förr. Har förminskat alla mina bilder för att testa om det var det som var felet . Men det blev inget bättre. Har även kollat tidsinställningen men den var som den skulle. MVH Lena/isis

    ReplyDelete
  5. Det är en sak jag inte kommer underfund med. Och nog har jag tittat och sökt. Jag vet att det ska vara en riktigt enkel sak att fixa till, så jag fattar inte varför jag inte får dit det.
    Det jag undrar är, när jag skriver inlägg, så ska ju det uppdateras på andras bloggar oxå, precis som det gör på min, när mina favoritbloggare uppdaterar. Den som har skrivit senast kommer högst upp på blogglistan. Men så gör det inte på andras bloggar när jag uppdaterar. Snälla hjälp mig!

    ReplyDelete
  6. Hej!
    Testat att använda din kod för att lägga in en gadget med senaste kommentarerna.
    Tänkte kolla ifall du vet hur man ändrar att det står t.ex. Anonymous commented: till istället Anonymous sa:
    Martin

    ReplyDelete
  7. Hejsan! Jag försöker skaffa mig en klocka som räknar ner till valfritt datum på min blogg men när jag gjort en på olika sidor och försöker kopiera in adressen så fungerar det inte - vet du hur man gör? eller har ni kanske någon sådan gadget på bloggen redan? :)
    /JvJ

    ReplyDelete
  8. Hej Anneli!!
    Bra lyckas tack passar ser jag hos min kommentera som kommer nya!!! Toppen!! Tack bättre den än skapa en annan låter lite konstigt, tur du har där!! Jag kan se om nån skriver nya kommentera som jag kan se.. Perfekt!! Tack Ha en fin kväll!! Kram // ☻ JamieSilver Lilla Blogg ☻

    ReplyDelete
  9. Tackar så mycket för det tipset. Har just undrat om det inte finns någon bättre Gadget än den Blogger själva har. Den blev tyvärr väldigt ful. Men inte din kod, fungerar klockrent!

    ReplyDelete
  10. Hej!

    Var i blogspots HTML-mall ska jag klistra in ovan kod för att visa nya kommentarer?

    Tack på förhand!

    /L

    ReplyDelete
  11. Anonym - du lägger koden i en html/javascript-gadget, inte direkt i mallen.

    ReplyDelete

-------------------------------
Lämna gärna en hälsning! Har du en bloggfråga är du välkommen att ställa den på vårt forum. På så vis kan fler svara alternativt få hjälp om de har samma problem. Tack!
Du hittar en länk till forumet högst upp till vänster här på Fixabloggen.
-------------------------------