Header Ads

Gör en backup på din blogg - mall och innehåll


Tanken på att allt ditt innehåll på din blogg skulle vara borta en dag är skrämmande, eller hur!
En bloggmall kan man ju återskapa med lite jobb, men alla inlägg?

Gör som så många webside-ägare, gör regelbundna backupper. Hur ofta du vill göra dem beror på hur mycket material du anser dig kunna förlora utan att det gör alltför mycket, det är olika för olika personer. En gång i månaden det kanske vara lämpligt med en säkerhetskopiering av inläggen, mallen behöver du ju inte spara om du inte gjort några ändringar.

Så här gör du:


Bloggmallen

Gå till din bloggs kontrollpanel - Mall - Säkerhetskopiera/återställ  (uppe till höger på skärmen)


Klicka på knappen och välj sedan att hämta din mall till datorn. Spara den på en plats där du minns vart du har den och döp gärna om filen till något som är logiskt även om ett halvår. Jag brukar döpa mina backupper med bloggnamnet och datumet, så här: "fixabloggen-20121025"


Skulle du behöva ladda upp mallen igen i framtiden går du till nr.2 på bilden, väljer din fil och trycker sen på Uppläggning.
Tips - spara gärna en kopia av din mall innan du börjar ändra i koden, det är alltid bra att ha en oförändrad kopia om något skulle gå fel.


Inlägg och kommentarer

När du sparat din mall är det dags att spara en fil med dina inlägg och kommentarer.

Gå till Inställningar - Övrigt - Bloggverktyg - Exportera blogg



När du exporterar din blogg tar du inte bort något, du gör helt enkelt en kopia av alla inlägg och kommentarer. Du kan inte öppna den här filen och läsa dina inlägg, men genom att välja Importera blogg-länken kan du ladda upp de här inläggen på vilken blogg du vill, även om du skulle skapa en ny blogg i framtiden.


Hjälp, mina uppladdade inlägg syns ju inte! 

Om du inte ser dina nya, uppladdade inlägg på din blogg när du laddat upp dem igen (om du behöver återställa dem i framtiden alltså) så kan de behöva publiceras efter att filen laddats upp. Visserligen får man kryssa i om de ska publiceras automatiskt men det verkar inte alltid fungera.

Gå då till Inlägg och kryssa antingen i rutan för att markera alla inlägg eller välj de inlägg du vill ha på bloggen. Klicka sen på Publicera. Nu ska du kunna se dina uppladdade inlägg på din blogg.



17 comments:

  1. Tack för påminnelsen! Jag brukar ta back uper, men ditt inlägg påminde mig om att det var dags igen! Trevlig helg!

    ReplyDelete
  2. Och glöm inte alla dina gadgets!
    Är du osäker på hur du spar dem, så kolla i forumlänken, sist i Annelis inlägg.

    ReplyDelete
  3. Mycket bra med sådana här påminnelser.

    Jag är så väldigt noga med att spara alla mina bilder men det här missar jag ofta.
    Måste få till en regelbundenhet av det här.

    TACKAR återigen för påminnelsen.

    Bästa hälsningar,
    Bertil

    ReplyDelete
  4. Hej Anneli

    Att spara mallen det går, men när jag försöker att spara mina inlägg då kommer en ruta fram som säger: "Internet Explorer kan inte hämta archive från xxx. Det går inte att öppna den här webbplatsen. Platsen är inte tillgänglig eller så går den inte att hitta. Försök igen senare"

    Kan det vara så att eftersom jag har min blogg "på prov" (var tvungen att göra/ha min blogg "På prov i blogger, som draf"). Jag var tvungen att göra det eftersom när jag skulle skiva ett inlägg så gick både texten o bilderna till höger o vänster varje gång jag "rörde" musen över tex. en text. Jag följde detta råd: http://productforums.google.com/forum/#!category-topic/blogger/something-is-broken/E86ZNg9uBQo

    Vad ska jag göra? Och i fall det spelar någon roll (Jag använder IE8)

    Tack på förhand o för en fantastisk blogg :)

    /Gloria

    ReplyDelete
  5. Gloria - jag tycker att du först och främst borde prova en annan webläsare ;-) IE är kända för att skapa problem, inga webdesigners eller programmerare tycker om den webläsaren just för alla buggar och egenheter. Testa gärna Google Chrome eller Firefox. Har du sen fortfarande problem kikar jag gärna på det på forumet!

    Anneli

    ReplyDelete
  6. Un ottimo consiglio, grazie!! Felice inizio settimana a te...ciao

    ReplyDelete
  7. Hej! Går det att någonstans se ip-adresser på blogspot? Har funderat på att starta en blogg.. men vill gärna se ip-adresser!
    Tack för en superblogg!
    /mimmi

    ReplyDelete
  8. Tack för jättebra info! Nu har jag gjort backup som du beskrivit. Blir det en backup på bilderna då också eller bara texten?

    ReplyDelete
  9. Hej jag har en fråga...
    Jag fotar och laddar upp bilder med min Ipad men de blir suddiga när jag lägger ut dem... Vad gör jag för fel och hur fixar jag det?
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se
    Info@victoriasprovkok.se

    ReplyDelete
  10. Victoria: När du har lagt in bilden i inlägget, klicka på bilden. Då kommer det upp. Liten, mellan, stor, extra stor, ursprungsstorlek. Ändra där till ursprungstorlek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack jag har fått ordning på det... :) jag bloggade från blogger appen och det vet jag fortfarande inte hur jag gör för där kan man inte ändra till ursprungsstorlek, vet du hur man gör där. Annars är jag superglad för jag kan få så klara bilder, när jag skriver inläggen på vanliga blogger:) tack för hjälpen! Kram

      Delete
  11. Hejsan! Jag har regestrerat mig på forumet men jag kan inte logga in där än. Jag har ett stort problem! Bloggar via blogspot. Såg idag att mina sidokolumner är totalt försvunna, fast i min layout på blogger så finns de kvar! Fattar ingenting. Nån - hjälp?
    www.designkatrina.se

    ReplyDelete
  12. Katrina: Kolla gärna detta inlägg
    http://fixa-din.blogspot.se/2012/01/var-ar-min-sidokolumn.html

    ReplyDelete
  13. Victoria: Vad bra att det löste sig. Tyvärr har jag ingen större erfarenhet av blogger-appen. Själv bloggar jag alltid från laptopen. Men om det är någon annan som vet så får ni gärna hojta till. Annars kanske du kan gå in på vårt forum www.fixadinblogg.com (det är helt gratis att bli medlem) och kolla om det är någon annan som har bättre erfarenhet av blogger-appen.

    ReplyDelete
  14. Tack Emelie:)
    Ha en fin kväll, jag återkommer säkert med fler frågor;)
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  15. Hej! Går det att spara en blogg från blogg.se eller bloggplatsen.se och flytta över till blogspot? Har gamla bloggar som jag gärna skulle vilja flytta över!

    ReplyDelete

-------------------------------
Lämna gärna en hälsning! Har du en bloggfråga är du välkommen att ställa den på vårt forum. På så vis kan fler svara alternativt få hjälp om de har samma problem. Tack!
Du hittar en länk till forumet högst upp till vänster här på Fixabloggen.
-------------------------------